Friday, December 4, 2009

Pengganaskah mereka? [Entri 2]



Dalam “Pengganaskah mereka [entri 1]” aku lampirkan 1 wawancara terakhir Imam Samudra, tertuduh peletup bom Bali 2002, yang akhirnya digantung mati oleh kerajaan Indonesia..

Entri 2 ini lebih bersifatkan pendapat aku.. Tentang Imam Samudra, Nordin Mat Top, Dr. Azahari….. dan mereka-mereka yang sebelumnya.. Dan mungkin juga, untuk mereka-mereka yang bakal nenyusul nasib yang sama di masa hadapan.. wallahualam…….

Oleh kerana ini sekadar pendapat, aku tak menulis untuk dipercayai, tapi sekadar untuk memberi sudut baru agar rakan semua berfikir..

Fikirlah hal berikut:
1) Jadi anda kenal mereka sbg pengganas..
Dari mana sumber anda kenal mereka? Pastinya dimuka-muka suratkhabar, dan di kaca television.. kan?

Sayang sekali, sumber tersebut telah pon dieksploitasi pihak-pihak tertentu….. Media dunia hari ini dikontrol oleh pihak-pihak tertentu.. Jadi sebenarnya yang anda tahu, bukan apa yang benar-benar terjadi (mungkin) , tetapi apa yang pihak tersebut ingin anda tahu…. Ingin kita semua tahu…..
Jadi??


2) Mampukah kita melawan api dengan api?
Jawapannya mudah, tidak….. Ini kata-kata Imam Samudra, analogi ini digunakan untuk menjawab soalan “mampukah kita melawan kerajaan Kafir menggunakan demokrasi?” Demokrasi ialah cara yang dihalalkan undang-undang dunia hari ini.. tp adakah demokrasi yang dunia praktikkan itu adalah cara yang Islam ajarkan??


3)Orang baik akan dimusuhi jahat, dan sebaliknya..
Juga kata-kata Imam Samudra. Jika perjuangan kita kearah kebaikan, adalah tidak wajar kita tak dimusuhi orang jahat. Logik x kalau orang yang memperjuangkan Islam tetapi digemari oleh orang-orang kafir? Jawapannya mudah, tak…

Orang Islam ramai yang berdakwah, dengan cara sendiri. Ada yang ketuk rumah mengajak rakan ke solat berjemaah, ada yang berpolitik menyeru kerajaan mengamal undang-undang Al-Quran, ada yang mengangkat senjata memperjuangkan penubuhan negara Islam seperti di selatan Thai, ada yang berusaha membaiki peribadi diri agar mencerminkan akhlak Islam… macam-macam. Semuanya dakwah..

Jadi, orang yang dibenci kafir dan dituduh pengganas oleh kafir x semestinya spt itu. Dunia hari ini, kita perlu berfikir apa yang harus dpercayai dan apa yg tidak.


4) Hotel JW Marriot??
Hotel yang dibom.. Bagaimana keadaannya?
Ini fakta, dari seseorang yang pernah pergi ke situ ( Fasilitator BTN aku sbnrnya).. Hotel ini memang teruk, saya setuju hotel tu kena bom, setuju sangat…… katanya( xingat mcmna boleh keluar tajuk ni time BTN ). Hotel ini, memang penuh maksiat..
Hotel JW Marriot milik Yahudi, itu boleh ditoleransikan lagi.. Tapi, hotel ini designnya seperti bulatan, di tengah-tengah bulatan ada taman. Ditaman itu, siang malam boleh tengok aksi seks bebas pelancong-pelancong… pelancong bersama pelancong, pelancong bersama wanita Indon.. Remaja perempuan Indonesia yang bekerja sbg pelacur pon byk.. tempat terbuka, suma orang boleh tengok, xda sapa kacau….. di Indonesia ramai pelacur-pelacur remaja, di kalangan mahasiswa pon ramai sgt.. Ini kata fasi aku..


Lihat sini, kita diberitahu media Hotel JW Marriot dibom.. Bom Bali 200 orang lebih mati.. tapi maklumat seperti ini.. ada didedahkan? Ini bukti…. Dunia hari ini, media-media utama dieksploitasi, kita diberitahu sekadar apa yang kita diinginkan tahu..



5) “Pengganas.. Mereka ini gila.. “
Ini yang biasa kita dengar, biasa disebut orang-orang di kedai-kedai kopi.. Mereka ini dah gila, sebab tu sanggup buat macam tu..


Tapi kalau kita lihat, mereka-mereka ini bijak pandai.. sama sekali tidak gila.. Malah, mereka boleh dikatakan manusia yang bahagia dengan hidupnya. Ambil Imam Samudra sebagai contoh:
a) Manusia cenderung untuk berkasih-sayang. Allahyarham punya isteri tersayang, seorang ustazah. Dikatakan akhir hayatnya, Allahyarham byk menulis surat kepada isteri tersayang dari penjara.

b) Manusia gemarkan penghormatan/penghargaan. Allahyarham seorang imam di kawasannya. Sudah tentu dia dimulia penduduk setempat.

c) Manusia perlukan wang/sumber rezeki. Dikatakan Allahyarham mendapat tarbiyyah di Afghanistan. Untuk seorang lelaki Indonesia ke Afghanistan semestinya perlukan lelaki itu stabil dari segi ekonominya..



Jika dilihat, mereka ini manusia biasa, semestinya bukan seorang yg kecewa dgn hidupnya, ataupun orang yang dahagakan penghormatan dan sbgnya. Mereka ada segalanya, tapi mereka korbankan utk apa yang mereka percaya, itu satu pengorbanan besar utk seorang manusia. Jadi, bukan hak kita utk mengadili perjuangan mereka, utk mengadili mereka pengganas atau pembela……. Kerana akhirnya dalam setiap perlakuan kita, yang penting adalah niat.. Mungkin mereka nampak sesuatu yang kita xpernah nampak..


Kesimpulan:
Judgement anda terhadap mereka, itu terpulang. Artikel ini sekadar ingin membuka minda.. To give you another point of view, tu ja… Jika apa yang mereka buat itu benar satu perjuangan, doakanlah perjuangan itu disambung oleh manusia-manusia lainnya. Jika mereka telah tersasar, doakanlah tiada lagi saudara kita yg akan berakhir spt mereka… 1 pengajaran disini, siapalah kita untuk menggelar mereka pengganas, biarlah yang mengadili hanya Allah s.w.t …………… Amin..

1 comment:

  1. keganasan pada umat islam..tk siapa yang nampak..pembunuhan secara terbuka tanpa sebab di Palestin pon .. tak pulak zionis di label pengganas..

    ReplyDelete